قونگشی اوقارا
 
ترکمن صحرا
اخبار روز ترکمن صحرا
 
جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, :: 22:40 ::  نويسنده : بهزاد

قونگشی اوقارا جلوه ی فرهنگ همسایه داری است. دری كه غذا درست كرده است قبل از آنكه خود و خانواده اش از آن بخورند مقداری را داخل اوقارا می ریزد خود یا دخترش ظرف غذا را به همسایه می برد. حتی چوپانی كه در صحرا به تنهایی مشغول چرای گوسفندانش است به قصد به جای آوردن آداب قونگشی اوقارا مقداری از غذای خود را به چوپانی كه همسایه اش است می دهد تا به این ترتیب به دیدار چوپان همسایه اش برود گپی از گوسفندها و بره ها بزند یا با هم نی بنوازند یا سیم دوتار را كوك كرده دقایقی دوتار بنوازند.
قونگشی اوقارا را به لحاظ اینكه رفتار شناسی و روابط اجتماعی سالم را در خود دارد باید شگرد آرمانگیرایانه مردم صحرایی تركمن در امور اجتماعی داشت كه توانسته است در قالب قونگشی اوقارا نموداری منطقی و اجرایی در امور اجتماعی را ارائه دهد و توانسته است مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی در روابط تركمن ها شود. كه امروزه بسیاری از مكاتب اخلاقی و رفتاری را تحت شعاع خود دارد و از اصول آرمان شهر تركمن است كه شاعر نظریه پرداز تركمن فراقی در شعر "گوزل ایلم" و دیگر اشعارش به تدوین و ترسیم آرمان شهر تركمنی پرداخته است. در آرمان شهر تركمنی حكماء علما و اندیشمندان در مسند حكم و حاكمیت قرار دارند و در روابط اجتماعی مردم در كنار هم برای هم تلاش می كنند پس قونگشی اوقارا را باید از اصول اساسی آرمان شهر تركمنی ارزیابی كرد با به فعلیت در آمدن قونگشی اوقارا یكی از اصول اساسی آرمان شهر تركمنی در عمل جلوه گری می كند.
به قونگشی اوقارا نباید تنها از منظر فیزیكی نگریست بلكه آن را مرهمی و تدبیری بر بسیاری از ناملایمات اجتماعی و محرومیتهای طبقاتی دانست كه در آن كسی گرسنه و تشنه نمی ماند و همه به یاد هم هستند.
در فلسفه ی قونگشی اوقارا برنده صاحب قونگشی اوقاراست چون هركس به اندازه ی رفتارش زیباست و در قونگشی اوقارا قبل از هرچیز رفتار انسان ها و فهم احساس اجتماعی آنها فرصت بروز و خود نمایی پیدا می كند.
بدون شك رد پای بسیاری از مكاتب اخلاقی، اجتماعی و روانشناسی در فلسفه ی قونگشی اوقارا نهفته است و بسیاری از آرمان شهرهای اندیشمند تنها زیر مجموعه ای كوچك از قونگشی اوقارا است.
پس بر ماست كه گذشته ی خود را فراموش نكنیم و آنچه را كه در بین ما كم رنگ شده یا از دست رفته در باز شناسی سنت ها و آداب حسنه كهن خود بیابیم چرا كه، آنكه گذشته خود را از دست دهد خیلی چیزها را از دست می دهد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید خوشگلدکز
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ترکمن صحرا و آدرس torkemansahra.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 660
بازدید کل : 119051
تعداد مطالب : 100
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



<